GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

64 resultaten
Filteren
van 7
1936-10-20
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 59

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 59

5J 215216 217 218 218220 221 222Het intuitieve element in het denken is niet slechts aanwezig in dien specialen kenvorm, waarop wij duiden als we zeggen, dat we bij intuitie iets weten, maar is b.v. ook steeds aanwezig wanneer wij oordeelen. In het oordeel toch ligt het onmid ...

Rectorale redes
J. Waterink
456 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 25

21sterker spreekt dit, wanneer wij letten op wat men bij de „Erlebnis"psychologie voor de paedagogiek meende te kunnen doen. Nu heeft men, vooral ook met het oog op de paedagogiek, wel getracht op tweeërlei manier aan de gevaren te ontkomen. In de eerste plaats door van drieërlei „Erlebnis ...

Rectorale redes
J. Waterink
452 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 34

30in het algemeen, dat ik heb tengevolge van het in aanraking komen met een bepaald object. Daarbij komt nog iets. Zoozeer kan onze kennende functie vrij zijn van de innerlijke beleving, dat ik mij een object of een situatie kan denken, zonder dat ik daarbij een aanschouwelijke voorstellin ...

Rectorale redes
J. Waterink
449 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37

33 dat het kind brengt tot de erkenning van de majesteit van den Allerhoogste en tot eerbied voor de orde en de wet, die God aan en in de schepping heeft gegeven. Voor de practijk van het onderwijs beteekent dit de noodzakelijkheid, zich zoo dicht mogelijk bij het leven aan te sluiten. Calvinisti ...

Rectorale redes
J. Waterink
448 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 28

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 28

24niet rationeel is te benaderen en wat men niet in begrijpelijke termen kan uitdrukken. De fout, die de „Erlebnis"-paedagogiek aankleeft, is dan ook deze, dat ze meer kunst dan wetenschap is, meer gedicht dan gedachte, meer werkplan dan werkelijkheid. Het experimenteel onderzoek van Grueh ...

Rectorale redes
J. Waterink
443 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39

35 eerbiedige houding, evenzeer altijd in relatie tot een «gij". De bedoeling van opvoeding en onderwijs kan niet zijn, dat zekere neutrale, doode inhouden uit het volle vat opvoeder of onderwijzer worden overgegoten in het leege vat kind. Steeds moet het zoo zijn, dat uit de levensvolheid van de ...

Rectorale redes
J. Waterink
443 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38

34 genomen een fundamenteel verschil is tusschen wat „kennen" heet in Westerschen en wat „kennen" heet in Oosterschen zin. Kohnsta-mm omschreef dat als volgt: -^*') „Het meest gewone Grieksche woord voor kennis, gnosis, duidt aan een „weten omtrent", een „nauwkeurig op de hoogte zijn van". Het ke ...

Rectorale redes
J. Waterink
442 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 43

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 43

39 ten, dat er, klaarblijkelijk ook volgens de „Erlebnis"-paedagogiek, een groote groep kinderen is, die zich niet houdt aan de door deze paedagogen opgestelde levensdesiderata. Het zijn de kinderen, die een waarde erkennen of ontkennen op grond van het weten, dat iets al of niet waardevol is. ^^ ...

Rectorale redes
J. Waterink
442 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 42

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 42

t *>38Maar tot deze emoties blijven de „Erlebnisse" van het kind niet beperkt. De kenakte is ook gebonden aan het verkrijgen van wilsy impulsen. ^^°) Zij wekt in den regel in verband met de ontstane emotie neigingen, of geeft aan neigingen richting. Zoodoende werken deze „Erlebni ...

Rectorale redes
J. Waterink
434 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 56

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 56

ja i8iNatuurlijk bedoelen wij hier niet, dat de spontane bewegingen van het kind in zichzelf zinloos of doelloos zouden zijn. Integendeel. Ook onbewust is het kind dikwijls in staat om op volkomen natuurlijke wijze zich motorisch te oefenen. Ook al beseft het kind niets van den samenhang t ...

Rectorale redes
J. Waterink
434 woorden
van 7